
Bibliotheek 2.0 is een logisch gevolg van web 2.0. Het is de toekomst. We weten allemaal dat er de komende jaren heel wat zal gaan veranderen binnen de bibliotheekwereld. Als we niet met onze tijd meegaan zullen we het op de duur niet redden. Zoals Orient Express al zei: stilstand is achteruitgang. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar we moeten ook niet vergeten dat de meeste oudere leners niet zo bekend zijn met al deze vernieuwingen en daar misschien ook helemaal niet op zitten te wachten. Die komen naar de bibliotheek om simpelweg een boek te lenen, niet meer en niet minder. Tenslotte hoef je toch niet per se van web 2.0 op de hoogte te zijn omdat je toevallig graag een boek leest. Dus ook deze mensen moeten we van dienst zijn.
Daarentegen zal het jongeren juist wel weer aanspreken dus om deze groep tegemoet te komen zal er toch iets moeten veranderen. De jeugd heeft nu eenmaal de toekomst. Zij zijn wel vertrouwd met de nieuwe ontwikkelingen van web 2.0. Het filmpje van Dennis Eijsten over de toekomstige digitale bibliotheek enthousiast bekeken. Het sprak me erg aan.
Al met al weer een hoeveelheid informatie over ons heen gekregen met dit ding. Veel gelezen en gelukkig ook veel van opgestoken.
Maar we moeten ook niet vergeten dat de meeste oudere leners niet zo bekend zijn met al deze vernieuwingen en daar misschien ook helemaal niet op zitten te wachten. Die komen naar de bibliotheek om simpelweg een boek te lenen, niet meer en niet minder. Tenslotte hoef je toch niet per se van web 2.0 op de hoogte te zijn omdat je toevallig graag een boek leest. Dus ook deze mensen moeten we van dienst zijn.
Daarentegen zal het jongeren juist wel weer aanspreken dus om deze groep tegemoet te komen zal er toch iets moeten veranderen. De jeugd heeft nu eenmaal de toekomst. Zij zijn wel vertrouwd met de nieuwe ontwikkelingen van web 2.0. Het filmpje van Dennis Eijsten over de toekomstige digitale bibliotheek enthousiast bekeken. Het sprak me erg aan.
Al met al weer een hoeveelheid informatie over ons heen gekregen met dit ding. Veel gelezen en gelukkig ook veel van opgestoken.
Nu begrijp ik waarom je vanmiddag vrij wilde. Je wilt als een speer 23dingen af hebben. Een goed streven, dan heb je het in 2010 nog afgerond, hoewel....je moet er eigenlijk mee doorgaan, want anders sta je ook stil. Maar gezien jouw vasthoudendheid en enthousiasme zul je dat vast wel doen. Goede kerstdagen!!
BeantwoordenVerwijderenDat blijft altijd de moeilijkheid als je veel verschillende doelgroepen in je klantenkring hebt zitten. Het is de kunst om beide groepen van dienst te kunnen zijn op een manier die het beste bij hun belevingswereld past. Dat vraagt om creativiteit met tijd en geld. Of zullen er keuzes moeten worden gemaakt over wat wel en wat niet te doen?
BeantwoordenVerwijderenDe doelgroep die bij ons boeken komt lenen, doet dat graag (en dat is het beeld dat iedereen bij de bibliotheek heeft) maar... wel met steeds minder leden en uitleningen. Dat zit de boel op scherp qua kosten. De andere, nieuwe kant van onze dienstverlening is nog ongewis wat mij betreft, weten we zelf al goed waar het heen gaat, wat we willen, wat we zullen of moeten doen? Wat denk jij?
BeantwoordenVerwijderen